Moskovskiy av 52, 4 floor, Kharkov, Ukraine, tel. +38(057)7319580

 

Felix, qui potuit rerum cognoscere causas
Main » Legislative News » Додатковий спецвипуск

                                                                                               

Додатковий спецвипуск  

Шановні Друзі, раніше ми Вас повідомляли про прийняття  16.03.2020 року Верховною Радою України Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)».

            17.03.2020 року означені закони були офіційно опубліковані в газеті ВР України "Голос України".

У зв’язку з чим Закон України від 17.03.2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» набрав чинності 18.03.2020 року.

Закон України № 530-ІХ  від 17.03.2020 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» вступив в дію з 17.03.2020 року.

Ще раз нагадаємо про основні зміни зазнало законодавство (податкового, трудового, адміністративного, кримінального)  на період введення урядом заходів направлених на протидію поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).

 Законом України від 17.03.2020 року № 533-IX внесені наступні зміни до Податкового кодексу України:

  1. Не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені з 1 березня по 31 травня 2020 року, крім санкцій за:

- порушення вимог договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема, страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах;

- порушення нарахування, декларування та сплати ПДВ, акцизного податку, рентної плати.

Протягом цього періоду не нараховується і пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, списується.

  1. Встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з питань відшкодування ПДВ.

Документальні та фактичні  перевірки, що були розпочаті до 18.03.2020 року та не були завершені, тимчасово зупиняються на цей період.

  1. Продовжено до 1 липня 2020 року термін подання річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік. Сплатити визначену у декларації суму  податкового зобов’язання необхідно буде до 1 жовтня 2020 року.
  2. Не нараховується та не сплачується з 1 березня  по 30 квітня 2020 року плата за землю за земельні ділянки, що перебувають у власності  або користуванні, у т.ч. на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та використовуються ними в  господарській  діяльності. 

Платники плати за землю, що подали податкову декларацію мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання зі сплати плати за землю за відповідні місяці.

  1. Об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 1 березня по 30 квітня 2020 року.

Платники податку на нерухоме майно, що подали декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати податку на нерухоме майно за відповідні місяці.

Також, Законом внесені зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Зокрема, цими змінами:

  1. Звільнено ФОП, в тому числі й тих, які обрали спрощену систему оподаткування, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність та членів фермерських господарств від сплати ЄСВ за себе за березень та квітень 2020 року. При цьому, такі періоди включаються до страхового стажу та вважається, що страхові суми були сплачені у розмірі мінімального страхового внеску, визначеного законодавством для кожного з цих періодів.
  2. Не застосовуються штрафні санкції за наступні порушення, вчинені щодо періодів з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року,:

-  несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;

-  неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);

-  несвоєчасне подання звітності до податкових органів.

Протягом цього періоду не нараховується пеня, а нарахована - списується.

  1. Встановлено мораторій на проведення документальних  перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ на період з 18  березня  по 18 травня 2020 року.  Документальні  перевірки,  що  були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені, зупиняються до 18 травня 2020 року.

Крім того, вносяться зміни до інших законодавчих актів, зокрема набуття чинності законами про застосування РРО та програмних РРО для малого бізнесу  відкладається на три місяці.

  Законом України № 530-ІХ  від 17.03.2020 року внесено ряд змін до трудового законодавства та введена відповідальність за порушення правил карантину.

До Кодексу законів України про працю  та Закону України «Про відпустки» внесені зміни, які передбачають збільшення тривалості відпустки без збереження заробітної плати – окрім передбачених 15 календарних днів на рік така відпустка може надаватись на прохання працівника за згодою із роботодавцем на період карантину, що визначає Кабінет Міністрів України у відповідній постанові. Наразі це постанова № 211 від 11.03.2020 року, період карантину визначений до 03.04.2020 року.

Слід зауважити, що відпустка без збереження заробітної плати надається на прохання працівника (тобто за його заявою) за згодою роботодавця. У випадку відсутності бажання працівника оформити таку відпустку, роботодавець повинен буде оголосити стан простою на підприємстві. Відповідно до вимог статті 113 КЗпП України час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). За час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток. Інші розміри оплати праці в таких випадках можуть бути передбачені безпосередньо колективними договорами кожного підприємства.

Також, Закон встановлює можливість для роботодавця  на період карантину доручити працівникові виконувати протягом певного періоду роботу, визначену трудовим договором, вдома.

 Закон вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) та Кримінального кодексу України (ККУ).

Відтепер КУпАП містить статтю 443, яка передбачає адміністративну відповідальність у вигляді штрафу за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннями.

Штраф буде складати для  громадян – від 17 000 грн. до 34 000 грн., для посадових осіб - від 34 000 грн. до 170 000 грн.

Також, у статті 325 ККУ підвищення кримінальної відповідальності за порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань.

Порушення правил та норм буде каратися штрафом від 17 000 грн. до 51 000 грн. або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до трьох років, в тяжких випадках (загибель людей) – від 5 до 8 років позбавлення волі.

З приводу адміністративної відповідальності Міністерство внутрішніх справ  на своєму сайті пояснило ст. 443  КУпАП на прикладі самовільного залишення місця обсервації, особою, яка може бути інфікована коронавірусною хворобою COVID-19.

Насправді, на нашу думку, мова ведеться не лише про це. Під покарання можна потрапити загалом за порушення правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм. Встановлює їх Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та інші рішення влади, в тому числі, місцевої.

В країні оголошений карантин, який сам по собі означає обов'язкову госпіталізацію хворих та тих, хто контактував із хворими та вводить заборони на відвідування закладів освіти, проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, роботу закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), ТРЦ, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, перевезення пасажирів метрополітеном, автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні та інше.

На нашу думку, саме порушення введених урядом заборон  є нічим іншим як  порушенням правил карантину. А тому, якщо суб’єкт господарювання, наприклад, продовжуєте торгівельну діяльність – продаж товарів (крім продуктів харчування, пального, засобів гігієни, лікарських засобів,  виробів медичного призначення, засобів зв’язку) населенню чи приймаєте відвідувачів у кафе, ресторанах, відносно нього може бути складений протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 443  КУпАП та відповідно накладений штраф.

Уповноважені складати такі протоколи органи внутрішніх справ (Національна поліція).

 Використані джерела:

www.rada.gov.ua

design by Andrew Grachev
DISCOUNT 20%